Jumaat, 15 Ogos 2014

KARANGAN JENIS CERITA : PENGALAMAN BERHARI RAYA DI KAMPUNG NENEK

     
        Tiga hari sebelum menjelang Hari Raya Puasa,kami sekeluarga telah pulang ke kampung nenek untuk berhari raya di sana. Kampung nenek saya terletak di Yan,Kedah. Kami pulang ke kampung menaiki kereta api. Kereta api sesak dengan para penumpang yang ingin pulang ke kampung masing-masing kami tiba di Stesen Gua Musang ketika hari hampir senja. Kami sekeluarga berasa teruja untuk pulang ke kampung.

     Sebaik sahaja tiba di kampung, nenek menyambut kepulangan kami dengan tangan terbuka. Nenek telah menyediakan pelbagai jenis juadah untuk berbuka puasa. Kami sekeluarga berasa gembira kerana berpeluang untuk berbuaka puasa ber
sama sama dengan nenek di kampung. Malam pertama kami di kampung ialah malam tujuh likur. Suasana di kampung terang-benderang dengan cahaya pelita. Saya dan sepupu saya memasang pelita di sekeliling rumah nenek. Kemudian, kami bersama kawan-kawan lain di kampung bermain bunga api.

       Pada hari yang seterusnya,datuk membawa kami sekeluarga pergi ke sungai yang berhampiran dengan rumahnya.Kami telah meyediakan joran dan umpan.Datuk mengajar saya dan kedua-dua adik lelakiku tentang cara-cara memancing ikan.Oleh itu,kami dapat memancing banyak ikan yang besar dengan senang. Selepas itu,kami membawa ikan-ikan yang dipancing ke rumah datuk dan nenek untuk digoreng gebagai lauk-pauk pada waktu berbuka puasa.
     
         Apabila tiba satu Syawal, kami sekeluarga bangun pada awal pagi. Kami memakai pakain baharu dan cantik untuk ke masjid bagi menunaikan solat suna Aidilfitri. Selepas itu, Kami menziarahi pusara datuk dan mengunjugi rumah sanak saudara di kampung. Kami juga berpeluang menikmati pelbagai hidangan istimewa seperti ketupat, rendang, dodol dan juga bangkit. 

     Pada hari raya ketiga, kami pulang ke Kuala Lumpur. Kami berasa seronok berhari raya bersama nenek di kampung tetapi sedih kerana harus meninggalkan kampung.Saya berharap agar dapat pulang ke kampung lagi.

26 ulasan:

  1. best la karangan nih ...terima kasih😃😃😃

    BalasPadam
  2. best la karangan nih ...terima kasih😃😃😃

    BalasPadam
  3. Datuk membawa kami tangkap ikan... pastu melawat pusara datuk... pelik 😂

    BalasPadam
  4. Bestnya tetapi kurang format karangan

    BalasPadam
  5. terima kasih karangan ni shok!

    BalasPadam
  6. Thank you sebab sudi share..tetapi kurang berformat ya ...mmmm

    BalasPadam
  7. Datuk dia ajar memancing tapi kenapa bila hari raya mereka menziarahi pusara datuk? Bila masa dia meninggal?
    Sila tulis karangan dengan sistematik lain kali ya

    BalasPadam
  8. Did you realize there is a 12 word phrase you can say to your crush... that will trigger deep emotions of love and impulsive attractiveness for you buried inside his heart?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, treasure and guard you with all his heart...

    12 Words Will Trigger A Man's Love Instinct

    This impulse is so hardwired into a man's brain that it will drive him to work better than ever before to do his best at looking after your relationship.

    As a matter of fact, fueling this mighty impulse is so mandatory to achieving the best possible relationship with your man that the moment you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You'll immediately notice him expose his soul and mind to you in a way he never expressed before and he'll distinguish you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly interested him.

    BalasPadam
  9. Saya inginkan sebuah lagi karangan boleh..saya merayu kepada penulis karangan ni untuk buat lagi satu..

    BalasPadam
  10. Saya merayu sangat-sangat

    BalasPadam
  11. Tolong berikan kerjasama ye tuan/puan

    BalasPadam